Sunday, June 28, 2015

Tunggu sekejap

Sebentar tadi aku dah buat pilihan untuk tidur. Rasanya macam idea yang bijak untuk terus tidur. Tapi entah, tiba-tiba kepala aku berputar pada blog ini. Mungkin sakanya memanggil untuk aku menulis atau mungkin aku terlalu banyak tidur sehingga kebosanan.

Jadi, aku memilih untuk membelek entri lama.

Oh, emosiku bercampur baur tika membeleknya. Entri-entri lama banyak membuatkan aku berfikir. Bagiku, ianya bukan idea bijak untuk berfikir di awal pagi ini. Tapi, alang-alang aku dah mula berfikir. Apa salahnya aku terus berfikir. Berfikir kadang-kadang ada baiknya.

Sesekali aku tersenyum. Ada entri yang pekat ditulis dalam naungan dadah dan ada entri yang ditulis dalam keinsafan dan ada juga entri yang ditulis hanya sekadar menarik perhatian orang. Walaupun aku adalah seorang penakut yang takut jika ada orang lain yang membaca blog aku. Aku takut untuk dihakimi manusia. Dari mana perasaan itu datang? Aku sendiri pun masih mencari. So, berbalik kepada menarik perhatian. Sebenarnya aku sendiri pun tidak tahu siapa yang aku nak tarik perhatiannya. Kah. What a miserable cunt i am. Tapi tak apa, itu yang membuatkan aku lebih dewasa. (Ayat manusia yang konon menenangkan diri sendiri)

Penakut.

Oh ya, sifat tu masih ada dalam diri aku selepas hampir beberapa abad aku hidup. Orang cakap, sifat buruk kita senang nak buang. Bagi aku, kau boleh buang jauh-jauh sifat tu. Tapi, sedikit sebanyak sifat tu masih ada lagi lekat dalam diri kau. Macam kau basuh taik, tapi ada sedikit kesan koko lagi dekat punggung kau. Okay, itu simbolik yang tak kena. Jangan ambil peduli.

Berbalik kepada penakut. Walaupun aku tidak berjaya mengikis sifat ini, tapi serangan penyakit ini semakin hari semakin pudar. Mungkin kerana peredaran umur dan keadaan hidup yang semakin mendesak. Terdesak? Bagi aku yang sedang terkontang-kontang untuk survive dalam hidup ini, segalanya nampak seperti peluang. Bukan aku mengeluh, tetapi ini adalah realiti hidup yang aku kena hadap. Mahu atau tidak, suka atau tidak, aku kena hadap.

Cerita pasal hadap. Aku dah hadap macam-macam jenis manusia. Macam-macam jenis dosa. Tapi satu jenis manusia saja yang aku baru sangat-sangat hadap. Yang jenis bila bersembang dia buat body contact dengan kita. Bila bersembang dia nak sentuh-sentuh, pegang tangan, usap-usap. And the worst part is, lelaki.

Aku geli wei.

No comments:

Post a Comment